Skadesbehandling ved fodboldskader

Akut skadesbehandling ved fodboldskader

Jeg har i dag overladt bloggen til Kenneth Hedegaard, der til dagligt er B-licenstræner, og driver virksomheden Sportsway, som sælger remedier til blandt andet skadesbehandling til klubber og private.


Skadesbehandling ved fodboldskader

En sportsskade kan komme over selv den bedste fodboldspiller uanset fysik, alder og erfaring. Skadesforebyggende træning kan man komme langt med, men risikoen for at blive skadet kan desværre aldrig fjernes  helt. Men med den rette førstehjælp til sportsskader kan helingstiden forkortes betragteligt.

Der findes et utal af forskellige principper til førstehjælp ved sportsskader, men den mest populære indenfor især fodbold er det såkaldte RICE-princip. RICE-princippet blev senere udvidet til RICEM-princippet, og er nu endnu engang udvidet til PRICEM-princippet i takt med, at vi er blevet klogere og dygtigere til skadesbehandling.

Når en sportsskade opstår, er de første timer efterfølgende altafgørende for den fremtidige helingstid. Det er derfor vigtigt at påbegynde PRICEM-behandlingen straks efter skaden er opstået. PRICEM-princippet har følgende funktioner i denne rækkefølge:

  • Smertelindrende
  • Nedsætte indre blødning
  • Reducere dannelse af arvæv
  • Begrænse yderligere komplikationer
  • Reducere genoptræningsperiode

Promt (Hurtig):

Det første punkt i PRICEM-princippet fortæller, at det handler om at reagere og tage disse forhåndsregler så hurtigt som muligt. Selv få sekunder kan gøre en forskel for den efterfølgende helingstid.

Rest (Ro):

Det næste punkt handler om, at det skadesramte område skal have ro straks, og den fysiske aktivitet skal stoppes øjeblikkeligt. Dette gælder lige fra skaden opstår og de efterfølgende 24-48 timer. Krykker skal helst benyttes, hvis der er tale om en skade i benene.

Ice (Is):

Så snart den fysiske aktivitet er stoppet, skal der hurtigst muligt lægges is på det skadesramte område. De fleste fodboldklubber har engangs isposer liggende i lægetasken. Mange fodboldklubber vælger også at have genbrugsisposer liggende i en fryser i klubben for at spare penge. Den øjeblikkelige kuldebehandling gør, at blodkarrene trækker sig sammen, og reducerer den indre blødning. Derudover virker kulden smertelindrende i de første timer. Det er uhyre vigtigt, at en ispose ikke lægges direkte på huden, da dette let kan resultere i forfrysninger på huden. Læg derfor altid et tyndt lag forbinding på huden først – alternativt kan bruges en overtrækstrøje ude på banen. Kuldebehandlingen benyttes nu i 20 minutter hver time i minimum 3 timer efter skaden er opstået, og har en effekt i helt op til det første døgn.

Compression (Kompression):

Udenpå isposen skal nu lægges en stram forbinding, som skaber en kompression på det skadesramte område. Dette gøres for at forhindre yderligere hævelse, men den må ikke være så stram, at det forhindrer blodgennemstrømning. De første timer efter skaden er opstået må forbindingen gerne være forholdsvis stram, og efterfølgende løsnes forbindingen en smule. Det anbefales at benytte kompression i de første 24-48 timer.

Elevation (Elevation):

Så snart der er lagt en is- og kompressionsforbinding, skal det skadesramte område holdes over hjertehøjde for at standse yderligere blødning. Dette gøres så længe der er en hævelse af området.

Mobilisation (Mobilisering):

Når de første 24-48 timer er overstået, og hævelsen er begyndt at aftage, er det vigtigt at begynde genoptræningen allerede her. Det gælder om at aktivere kroppens venepumpesystem til at transportere hævelsen væk. Venepumpesystemet kan eksempelvis aktiveres ved at vippe let med anklen, bøje let i knæet osv. Aktivér det skadesramte område så meget som muligt uden at fremprovokere smerte. Bliver der fremprovokeret smerte, aktiveres området for meget.

Hvis skaden er af værre karakter, og isposens smertelindring ikke er nok, kan benyttes smertestillende. Det vigtige ved sportsskader og brug af smertestillende er, at det kun må benyttes til kortvarig smertelindring. Bruges det på længere sigt, vil helingen af det skadesramte område hæmmes.

Opleves der stadig smerter, og har PRICEM-behandlingen ikke ført til bedring i løbet af de første tre til fem dage, bør der tages kontakt til egen læge for en udredning. Det er dog, som udgangspunkt, altid en god idé at få undersøgt en sportsskade af egen læge for at være sikker.

Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*