aerob fodboldtræning

Aerob fodboldtræning

Som fodboldspiller skal man have en vis udholdenhed på en fodboldbane. Her tænker jeg ikke på mælkesyre-udholdenhed, men mere en langvarig fysisk udholdenhed, hvor dine fodboldspillere er i stand til at løbe lange distancer over længere tid. I modsætning til at bruge anaerob fodboldtræning, bruges der ved denne træningsform aerob træning.

Hvad er aerob fodboldtræning?
Den aerobe træning er den mest populære træningsform, hvilket vil sige, at det er den vi benytter os mest af i Danmark. Inde for fodbold er det også en meget vigtig del, da den giver god kondition og udholdenhed. Dog er der ikke udelukkende tale om aerob træning, når man spiller fodbold, men det er en blanding af aerob og anaerob træning. Man træner aerob træning, så snart træningsforløbet overstiger 1-2 min. Hvis man laver interval løb på 1 min. er det nemlig tale om anaerob træning, da det er træning uden ilt til musklerne. Ved aerob træning er der nemlig ilt tilstede, som musklerne kan forbruge, og så er det sådan set kun et spørgsmål om hvor MEGET ilt der er tilstede, før man når sit maks-punkt. Ved aerob træning kan man selvfølgelig træne på forskellige måder. Dette er både ved lav intensitet, middel intensitet og høj intensitet. Lav intensitet kunne fx være en jogging tur, hvor man lunter hele vejen. Middel intensitet kunne fx være en jogging tur, hvor tempoet er hævet en smule, og hvor man skal hive lidt mere efter vejret. Høj intensitet kunne fx være bakkeløb, hvor man løber med høj intensitet op ad bakker eller længerevarende hældninger. Det kunne også være længerevarende spurter. Hvis man gerne vil hæve sin kondition, skal man vælge høj intensitet, som sin træningsform indenfor aerob træning.

Når man træner ved høj intensitet, træner man sit hjertes evne til at transportere blod rundt i kroppen – og derved ilt (blod indeholder ilt). Jo større hjerte man har, jo mere blod kan der transporteres rundt i kroppen, og jo mere ilt kan musklerne forbruge. Du bliver altså bedre til at træne i længere tid, da dit hjerte ikke skal pumpe nær så mange gange, for at få den nødvendige ilt pumpet rundt i kroppen.

Jeg håber nu, at du er blevet lidt klogere på den aerobe fodboldtræning, og husker at kombinere anaerob og aerob træning i dine fodboldtræningspas.


Visit-kort-Kristoffer Krüger

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*