anaerob fodboldtræning

Anaerob fodboldtræning

Skal dine spilleres fysiske form forøges, eller mener du, at de er i den perfekte form? Måske skal du netop i gang med opstartsperioden før sæsonstart, eller måske er du midt i fodboldsæsonen. Uanset hvad er den fysiske form hos dine fodboldspillere en af de mest vigtige fokuspunkter, hvis du gerne vil vinde fodboldkampe. Når man snakker om en god fysisk form, er der både konditionsmæssigt og styrkemæssigt. I dette blogindlæg vil jeg forklare lidt mere om det konditionsmæssige (kredsløbstræning), i stedet for det styrkemæssige. Jeg vil specielt have fokus på anaerob fodboldtræning.

Anaerob fodboldtræning
Man kan forbrænde energi på 2 måder. Den ene ved aerob træning (med ilt), og den anden ved anaerob træning (uden ilt). Som skrevet sker der ved anaerob træning en forbrænding af energi uden ilt tilstede. Denne forbrænding opstår fordi, der skal ydes meget arbejde på kort tid. Det er altså en meget intensiv træningsform, hvor spillernes mælkesyre-tærskel forøges, og spillerne begynder at kunne gennemføre spurter over længere tid og distancer. Når man udfører sprinttræning, er det altså en anaerob forbrænding som foregår i musklerne, og mælkesyren bliver dannet.

Hvilke gode fodboldøvelser skal jeg bruge?

 Nedenfor har jeg lavet en øvelse, som har fokus på den anaerobe sprinttræning. Øvelsen kan både udføres med og uden fodbold. 

anaerob fodboldtræning

Du opstiller en firkant (rektangel) på cirka 30x20m. Spillerne kan gennemføre øvelsen med og uden bold, men opnår størst intensitet uden bold. Øvelsen går ud på, at spillerne løber rundt omkring firkanten, som vist på skitsen, hvor der luntes på de korte side og spurtes på de lange sider. Det er vigtigt at spillerne spurter ALT hvad de kan, men samtidig også slapper HELT af når der luntes. Der skal altså luntes meget langsom. Denne øvelse skulle gerne give meget syre i benene hos dine spillere, hvis den vel og mærke bliver udført korrekt. Spillerne skal løbe rundt om firkanten 5 x 3 gange, men du kan selvfølgelig selv justere efter dine spilleres behov og fysiske form.

Jeg håber, at du kan bruge øvelsen, og hvis du har nogle spørgsmål, skal du bare sende mig en mail. Så svarer jeg med det samme, jeg ser den! Fortsat god fodboldtræning!


Visit-kort-Kristoffer Krüger

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*