Hvilken mad inden fodboldkamp

Hvilken mad inden fodboldkamp?

Den rigtige mad inden fodboldkamp er vigtig

Uden mad og drikke, duer fodboldspilleren ikke”, det er et godt gammelt velkendt ordsprog (næsten), som vi nok alle har hørt før eller siden.

Ordsporoget taler nemlig sandt. Hvis vi ikke spiser eller drikker, så har vi ingen energi. Enhver form for fysisk aktivitet kræver energi – selv når du sidder i sofaen om aftenen og slapper af, bruger du energi fordi dine indre organer skal holdes i gang. Selv når du ligger om natten og sover, forbrænder du altså energi.

Mangler du inspiration til fodboldtræningen? Så læs med her

Med den rette kost kan man øge sin præstationsevne betydeligt, og det er egentlig ret simpelt at forberede sin krop til 90 min. fodboldkamp. I den følgende tekst vil jeg derfor give dig 3 gode tips til at øge dine spilleres præstationsevne samt restitutionsevne under og efter en fodboldkamp.

TIP #1 – Drik nok vand
Sørg altid for at dine spillere drikker nok vand op til en fodboldkamp. Spillerne skal minimum drikke 2L vand op til kampen, og hvis det er muligt, så få dem til at drikke en masse vand så tæt på kampstart som muligt. Problemet med at mangle væske er, at musklernes ydeevne nedsættes betydeligt allerede ved meget lidt væskemangel. Under kampen skal der derfor altid ligge vanddunke ved linjerne og inde i målet. Husk at minde dine spillere om det, så de ikke glemmer at drikke, og endda også når det er koldt. Kulden bivirker nemlig at spillerne ikke mærker tørsten nær så meget, som hvis det var varmt. Men de har altså stadig brug for en masse væske, da musklerne arbejder.

TIP #2 – Spis mange kulhydrater
Når spillerne skal indtage mad op til en fodboldkamp, skal de sørge for, at de indtager mad, som indeholder masser af kulhydrater. På den måde kan deres krop danne den nødvendige energi, som deres muskler har brug for.

Lad os antage, at dine spillere skal spille kamp klokken 15.00 midt på dagen. Til morgenmad kan de med fordel spise havregryn blandet med frugt, et glas juice og masser af vand. Til frokost spiser de så en lækker pastasalat med tun, sammen med et glas mælk og masser af vand. Til slut SENEST 2 timer inden kampstart spiser de så noget frugt (banan, æble, appelsin osv.), for at få nogle hurtige kulhydrater, som de hurtigt kan omsætte til energi. Denne kostplan giver både en masse gode kulhydrater samt proteiner, som også er nødvendige.

TIP #3 – Spis hurtigt efter kamp
Når dine spillere nu har kæmpet og svedt sig gennem 90 min. er det vigtigt, at de indtager nogle hurtige kulhydrater samt proteiner for at kroppen kan restituere optimalt. Jo hurtigere kroppen restituerer, des hurtigere bliver kroppen klar til næsten kamp/træning. En god ting at spise og drikke efter kamp er en banan og evt. drikke noget soyamælk (evt. med kakao), eller en frugtjuice. Derved får spillerne både proteiner (soyamælken) og kulhydrater (bananen). Spis ikke senere end 30 min. efter fodboldkampen.

Et lille ekstra råd er, at hvis kampen spilles tidligt om morgen, så sørg allerede dagen før at fylde depoterne op med kulhydrater. Det kunne evt. være fra pasta, kartofler, ris osv.

Jeg håber, at du kunne bruge dette indlæg omkring hvilken mad inden fodboldkamp der er godt at spise. Hvis du mangler flere gode idéer til hvilken mad du skal spise, så send mig en mail.

Bliv den bedst forberedte fodboldtræner

Her på fodboldtraeningen.dk specialiserer vi os i e-bøger til fodboldtrænere og leverer konkrete metoder til at skabe langt mere kvalitet i din fodboldtræning. Find vores ultimative pakke med alle vores e-bøger her!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

3 kommentarer til “Hvilken mad inden fodboldkamp?

  1. Fedt med lidt inspiration til mad før fodboldkampe !! (da der er mange forældre der har forskellige viden ;o))) ).

    Hvad vil I anbefale til morgenmad, såfremt man skal spille kamp kl. 10 for formiddagen ?

    Bh
    Martin

  2. Samme spørgsmål. Hvis spiller skal spille kl. 10 eller 11. Havregryn eller cornflakes/havrefras?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*