hvordan bliver jeg hurtigere

Hvordan bliver jeg hurtigere?

Sådan bliver du hurtigere!

Hvordan bliver jeg hurtigere?” – Dette spørgsmål har dine spillere sikkert stillet dig tonsvis af gange, eller måske har du også stillet dig selv det spørgsmål? Det er faktisk et rigtigt god spørgsmål, og da et er blevet bevist, at en af de vigtigste færdigheder en fodboldspiller skal have i nutidens fodbold er hurtighed, så er det vigtigt at tænke over

Få mere inspration med: “Fodboldspillerens guide”

Vi ved vel alle sammen, med en smule forstand på fodbold, at der hele tiden laves korte spurter på maksimum 10-15m, og det er på disse meter, at man kan gøre en KÆMPE forskel ved at have fokus på hurtighedstræning.

Hvis man skal kigge lidt på det fysiologiske ved at være hurtig, så er det hvor hurtig en muskel er i stand til at trække sig sammen for at lave en bestemt bevægelse. Jo hurtigere den kan trække sig sammen, des hurtigere bevæger man sig helt enkelt. Derudover kræver det også en hvis kraft at kunne bevæge kroppen i en pludselig hurtig bevægelse, og derfor skal du have fokus på at træne muskelstyrke, som hovedsageligt er fra hoften og ned. Her tænker jeg på dine ben som du skal træne. Det vil altså sige, at jo stærkere ben du har, des hurtigere kan du løbe. Det har altså INGENTING at gøre med i hvor god kondition man er i.

Men hvordan bliver man en hurtig fodboldspiller ud fra de ovenstående fakta? Det er der sådan set kun ét svar på, og det er træning. Når man gerne vil være bedre til noget, så skal man træne, ellers bliver man ikke bedre, og det gælder sådan set med alle ting i denne verden. Det vil altså sige, at når du gerne vil være hurtigere, så skal du specielt træne dine ben meget mere eksplosivt. Både i styrketræningslokalet og på træningsbanen.

I styrketræningslokalet skal du træne eksplosivt, og med eksplosiv træning mener jeg få repetitioner med flere sæt og mere vægt. Det kunne fx være træningsøvelser som SQUAT eller LUNGES. En anden god træningsøvelse er at forsøge at hoppe så højt man kan med sin egen kropsvægt. Når du øver dig på at hoppe højt, træner du også dine muskler til at trække sig sammen hurtigt. Det er nemlig blevet bevist, at en høj hoppehøjde og hurtighed stiger proportional. Det vil altså sige, at jo højere du kan hoppe, des hurtigere kan du løbe indenfor en sprint på 10-15m. Det er værd at tænke over!

Jeg har lavet et godt træningsprogram til fodboldspillere, som du frit kan hente med en masse andre gode tips og tricks til at bliver hurtigere, samt hvordan man bliver professionel fodboldspiller. Du kan også se mit blogindlæg omkring mit gratis styrktræningsprogram her


 


Ovenfor skrev jeg også, at du skulle træne din hurtighed på træningsbanen, og her mener jeg selvfølgelig, at du skal have fundet løbeskoene frem, og komme i gang med at træne noget hårdt sprint-interval løb. Det kunne fx være 10-20-30 løb eller hvad du nu kan finde på af forskellige sprint-interval træningsmetoder. Det er vigtigt at du kombinere din styrketræning med noget mere praktisk træning i form af sprinttræning.

Du kan læse mere om en undersøgelse nogle forskere gennemførte i forbindelse med hurtighed og muskelstyrke her.

Jeg håber, at du har fået en bedre viden indenfor hurtighedstræning, så du selv kan begynde at træne, eller så du kan træne dine spillere i det.

Skriv endelig til mig hvis du har nogle spørgsmål.  


Visit-kort-Kristoffer Krüger

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

Kommentarer til “Hvordan bliver jeg hurtigere?

  1. det har hjulpet mig rigtigt meget,før var den der ikke var så hurtig,men jeg er en af de hurtigste på mit hold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*