Motivér dine spillere i vinterpausen

Motivér dine spillere i vinterpausen (3 tips)

3 tips til at holde den fysiske form ved lige i vinterpausen
Motivér dine spillere i vinterpausen. Det kan være svært, hvis man ikke har de rigtige idéer. Nedenfor giver jeg dig 3 gode tips, til at motivere dine spillere til at holde deres fysiske form ved lige i vinterpausen. Det kan nemlig godt være kedeligt, at løbe på de uendelig lange landeveje i bidende kulde!

Det er vigtigt, at spillerne har noget at ”kæmpe for”, specielt når vi har med fodboldspillere at gøre. Derfor skal du finde på alternative metoder til at holde deres fysiske form ved lige, så de ikke skal bruge hele opstartsperioden på at finde den fysiske form igen, i stedet for at finde følingen med bolden igen, som egentlig er hoved-formålet.

Hos mange fodboldspillere betyder den sidste efterårskamp i sæsonen det samme som en dejlig lang vinterpause med jule-and og konfekt. Her snakker jeg specielt om de ”ældre fodboldspillere” i alderen 14+, som måske ofte kun har fodbolden at gå op i, og så snart sæsonen er over, kan de slappe af.

Men det kan altså have fatale konsekvenser for formen, at være inaktiv i op til 3 måneder, hvor man også har en lækker julemåned spise sig igennem. Derfor skal spillerne simpelthen holde sig selv ved lige, for ikke at falde alt for langt tilbage – både kondisionsmæssigt og styrkemæssigt.

Men hvordan holder du så dine spillere beskæftiget?
At holde sine spillere i gang kan siges med ét enkelt ord: ”konkurrence”. Fodboldspillere er konkurrence mennesker, og de elsker at konkurrere. Specielt hvis de skal konkurrere mod deres egne medspillere, så kan de pludselig hive sig selv op til noget de ikke engang selv vidste de kunne!

TIP #1 – ENDOMONDO
Vi kender vel alle løbeprogrammet endomondo? Hvis ikke, så er det på høje tide, at du, som fodboldtræner, kommer til det! Det er helt enkelt en APP som fås til smartphones, der måler vha. GPS hvor lang en distance du løber, cykler, går osv. Den kan tilmed en masse andre fede funktioner, som jeg ikke vil ind på i dette indlæg, da det eneste vi har fokus på, er distancen der løbes!

Når du har hentet APP’en, kan man inde under ”udfordringer” oprette sin egen. Når denne udfordring er oprettet kan man nu vælge at sætte sin udfordring til at løbe flest kilometer (anbefales), samt en masse andre. Når udfordringen er oprette skal du inviterer alle dine spillere til denne udfordring, så de bliver en del af konkurrencen.

Konkurrencen vil så i alt sin enkelthed gå ud på, at den der løber flest kilometer, vinder.
Du kan hente APP’en til IOS og ANDROID nedenfor:

ENDOMONDO – IOS
ENDOMONDO – ANDROID

TIP #2 – FÆLLESTRÆNING
En anden god motivationsfaktor til at få dine spillere ud af starthullerne er, at lave frivillig fællestræning i form af en løbeklub. Det hjælper meget ofte til at få spillere op ad sofaen, da de derved ved, at der også er andre er i samme situation. Man føler sig ikke så ”alene”. Det kan være en stor motivationsfaktor.

Opret derfor en løbeklub, og foreslå at der løbes 1-2 gange i ugen (eller mere). Du kan jo med fordel selv deltage i løbeklubben, for at støtte op om dit eget initiativ (og for at være en fodboldtræner i god form).

TIP #3 – KONDITAL
Hvis du træner fodboldspillere, der er meget ambitiøse, og alle nogenlunde er på samme fysiske niveau. Så kan du foreslå at lave en konkurrence, hvor den med bedst kondition (kondital) efter vinterpausen vinder en speciel udvalgt præmie, hvor alle spillere har smidt en 20’er i præmiekassen, som der så købes en præmie for.

Du kan evt. måle dine spilleres kondital ved at gennemføre en BIP-TEST, hvor den sidste der er tilbage vinder præmien. Det ville være en kæmpe motivationsfaktor. Personligt ville det få mig selv op ad sofaen!

En afvigelse af denne konkurrence kunne være, at den der har den største stigning (eller mindste aftagning) vinder præmien. Det kan du måle ved at gennemføre en BIP-TEST som det sidste inden vinterpausen, og som det første i opstartsperioden af sæsonen.

Hvorfor skal man holde sin form ved lige?
Når man holder sin form ved lige forebygger man at man falder alt for langt tilbage, og man skal ikke konditionstræne nær så hårdt for at komme op på samme konditionsmæssige niveau som før. Det er en kæmpe fordel, og man vil være langt foran sine konkurrenter hvis man har lavet alt forarbejdet i vinterperioden.

Derudover er det selvfølgelig også vigtig, at holde den styrkemæssige form ved lige, hvilket forebyger skader i løbet af sæsonen. Husk det nu!

Jeg håber du har fået blod på tanden til at motivere dine spillere!


 

Visit-kort-Kristoffer Krüger

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Del så andre også kan få glæde af fodboldtraeningen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*